HBV är en inköpscentral för Sveriges allmännyttiga bostadsbolag och genomför stora nationella upphandlingar inom byggnation, renovering och fastighetsförvaltning. HBV upphandlar för cirka 4 miljarder kronor om året och verksamheten erbjuder stora nationella ramavtal för sina medlemmar. Det ställer höga krav på att upphandlingsdokumenten är kvalitetssäkrade, kompletta och juridiskt korrekta. Sedan HBV skaffade Prokur har tjänsten lett till flera positiva resultat.
Jonna Andersson, affärsjurist hos HBV, lyfter fram hur införandet av Prokur har berikat deras upphandlingsarbete med utökning av fler typer av upphandlingsdokument och kontinuerliga uppdateringar av organisationens mallar, samt effektiviserat processen för framtagandet av upphandlingsdokument. Den tid som sparas genom dessa effektiviseringar har kunnat omfördelas till andra viktiga arbetsuppgifter.
– Genom Prokur förenklas valet att exempelvis använda nya upphandlingsförfaranden, ställa flera eller nya varianter av leverantörskrav och börja använda omvänd utvärdering, säger Jonna.
Prokurs förmåga att producera kvalitetssäkrade och ständigt uppdaterade upphandlingsdokument, i enlighet med den senaste rättspraxisen och med ett starkt fokus på användarvänlighet för leverantörer, har bidragit till att minska risken för fel, öka leverantörsnöjdheten och en minskning av antalet överprövningar.
– Prokur, tillsammans med andra kvalitetssäkringsåtgärder, skapar ett sammanhängande kvalitetsarbete inom organisationen. Enkelheten i att implementera tjänsten och den trygghet som den erbjuder användarna har varit av stort värde för HBV, avslutar Jonna.